Este ciudat că
tocmai istoricul Neagu Djuvara, autorul volumului „Civilizaţii şi Tipare Istorice
(Un studiu comparat al civilizaţiilor)” – volum în care, în spiritul celei mai pure filozofii
analitice (a istoriei) (vezi B. Russell, L. Wittgenstein, Karl Popper, Carl G.
Hempel), emite o serie de legi (cea mai cunoscută fiind legea „perifericilor”) –
, în acest volum se declară totuşi împotriva filozofiei analitice a istoriei şi
adoptă principiile hermeneuticii existenţiale (Heidegger). (Cap III De ce natura
e cunoașterea istorică: comprehensiune sau explicaţie - N.D.: Există istorie
adevărată?). Pare că regretă tentativa sa anterioară de a aborda filozofia
speculativă a istoriei. Personal cred că, pentru a justifica o încercare atât
de ambiţioasă – aceea de a studia civilizaţiile – este nevoie nu numai de
empatie – deşi dictonul: Istoria ca artă! sună seducător – ci şi de o serie de
unelte epistemologice: cum ar fi de exemplu comparaţia. Se pot deduce şi emite
legi şi în cadrul Istoriei, iar aceste legi – desigur cuvântul lege poate fi
interpretat într-o formă mai laxă aici: fie generalizare, fie propoziţie
probabilistică – pot fi demonstrate. Pentru a fi validată o astfel de lege – să-i
spunem istorică – trebuie ca aceasta nu numai să explice trecutul, dar şi să prezică
viitorul. Cu siguranţă prezicerea viitorului iese din scopul declarat al
Istoriei şi întră în cel al Politologiei, dar graniţa poate fi trecută în
slujba adevărului. Iar Neagu Djuvara face acest lucru nu numai în eseul „Războiul
de 77 de ani” – vezi Partea IV „Încercare de prognoză”, dar chiar şi în unele
capitole ale lucrării „Civilizaţii şi Tipare istorice”. Prevede ascensiunea
Chinei şi hegemonia Americii şi se întreabă – mai sceptic decât antemergătorul
sau: O. Spengler – dacă nu cumva contemplăm ultima fază a Civilizaţiei
Occidentale.
Răspunsul la întrebarea
din titlu – Există istorie adevărată? - (deşi nu am înţeles ce rol are un semn
de întrebare într-un titlu: încearcă să relativizeze afirmaţia sau să o nege?)
este unul exhaustiv, însă nu explică necesitatea istoriei şi nici naşterea
conştiinţei istorice. Originea Istoriei – da, însă nu rolul ei. Într-adevăr curiozitatea
istorică nu este un dat natural, însă nu sunt de acord cu afirmaţia că apariţia
ei este fie un accident, fie o invenţie a Greciei Antice. Preocuparea istorică
provine din preocuparea pentru mit a Culturilor. Am afirmat într-un alt articol
că una dintre trăsăturile cu care o cultură se individualizează este mitul.
Mitul are rolul de a crea zei, eroi şi o cosmogonie, cu scopul (uneori redus la
nivelul particular al ariei de răspândire culturală) de a induce indivizilor un
sens şi valori comune şi de a coagula o conştiinţă colectivă. În trecut, mitul a
prelucrat în creuzetul său imagistic şi fapte istorice (vezi exemplul
mitologiei religioase creştine: o serie de întâmplări consemnate în Biblie sunt
la origine fapte istorice). Între timp metoda de obţinere a miturilor istorice s-a
rafinat odată cu avansul civilizaţiei (tehnologia şi ştiinţa) (nu în totalitate!
– vezi „Istorie şi mit în conştiinţa naţională” de Lucian Boia), ajungându-se
ca, în modernitate, Istoria – aşa cum o ştim de la Tucidide încoace – să devina
mitul culturilor naţionale. Conştiinţă mitologică este însă punctul de plecare
al conştiinţei istorice.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu